04 November 2010

Kesihatan Yang Terjejas

Pagi ni aku mulakan hari aku dengan melihat cermin seketika. Membelek-belek bibir aku yang kelihatan semakin sembuh. Sejak seminggu dua ni bibir aku pecah dan merekah sedikit. Nak kata sedikit tak juga sebab sampai tahap berdarah,kering dan kadang-kadang berdarah balik.


...picture by emonekokat[at]deviantart...



Cuaca kat gombak biasanya tak menentu, kadang-kadang hujan dan kadangkala panas terik. Lagi pula seminggu dua yang lepas ni aku sibuk dengan projek line follower robot untuk subjek mechatronics workshop, agak penat la mengabdikan separuh hari dari siang hingga ke malam kat workshop tu. Itu pun jadi salah satu faktor aku jadi semakin malas nak minum air masak dan bibir aku mula pecah. Biasa la hostel, water-cooler jadi sumber air ‘masak’ utama. Nak keluar pergi amik air watercooler tu terasa amat malas walaupun jaraknya dalam 3-4 meter dari pintu bilik ni. ==”

Memang dalam tempoh bibir hati terluka ni payah juga nak gosok gigi dan makan. Kena air je punya lah pedih. Yela, luka dah kering kena air pedih,kemudian berdarah sikit. Makan nasi pun aku rasa dah termakan darah sendiri kot. Drakula kah? Hahaha.
Orang selatan seperti Johor, Negeri Sembilan dan Melaka kebiasaannya gemar makan pedas. Sepatutnya dalam keadaan macam tu aku kena la kurangkan makan pedas. Tapi yela, degil ! Pasal makan ni nak control-control memang mintak maap la sebab terlalu payah nak elak dugaan asam pedas ( kegemaran ) serta masak lemak cili api. Memang aku sental je makanan pedas walaupun bila makanan pedas tu kena kat bibir,ia memang pedih. Tapi disebabkan ia sedap, aku habiskan sehingga licin pinggan. Ok kan ?.. hehe

Pagi ni, alhamdulillah bibir aku dah semakin pulih. Luka-luka tu dah makin mengecil sebab sebelum ni agak besar juga. Member aku tengok aku sebelum ni pun perasan dan dia mencadangkan,”gunalah lip ice”.Owh,kalau nak guna benda tu kena la sebelum bibir ni pecah. Kalau dah pecah camni kena minum air masak banyak-banyak la.

Tak selesai satu, 2-3 hari ni lengan aku dijangkiti ruam. Gatal-gatal la rasanya, tak baik lagi ni. Tak pernah aku kena macam ni. Nak kata aku ni pakai baju tak basuh, mandi sekali sehari amatlah tidak benar. Sebab aku tak suka pakai baju yang tak basuh dan mandi mesti 3 kali sehari, pagi – tengahari – petang. Mungkin faktor lain kot sebab aku ni memang ada allergi. Dan buat pertama kalinya dalam hidup aku membeli bedak. Memang sejarah la aku beli sebotol bedak ni.


Semalam memang gatal betul lengan, aku turun ke kiosk cari bedak mujur ada. Balik dari kiosk aku terus mandi dan sapu bedak tu. Lega sikit la tapi tak sembuh lagi ni. Harap-harap beberapa hari lagi sembuh la ni.

Sakit itu kafarah dosa...

*nota kecik : lelaki pakai bedak tak semestinya ‘jambu’...


0741
Blok D

2 comments:

panda said...

keciannyer dia..hehe..
cuba cek kt bilik tu ada x serangga2 kecik yg suka merayap..sebab tu mungkin salah satu sebab kot.. sebab ada kwn pun pernah kena..
cuba cek kt meja..bisanyer serangga2 alah tu suke duk kat meja..

izwanyusof said...

ada gk serangga kecik..tgkat 4 kan..tingkap roomate tu memang tak tutup.. kat meja clean je, hari tu baru pas basuh.. compartment..