01 October 2010

5 bulan bersama MAXIS Broadband



Salam.

Berakhirnya bulan September menandakan aku telah pun menggunakan broadband selama 5 bulan.

Ataupun terus-terangnya, rebat aku dah HABIS. Arghh ! lepas ni kena bayar RM 48 setiap bulan.

Okey, sekarang nak cerita sikit pengalaman aku sepanjang 5 bulan menggunakan jalur lebar ini.



1. Kos pembelian

Aku memulakan karier sebagai pengguna jalur lebar ni bulan Mei yang lalu. Masa tu idea sengal datang dalam kepala nak habiskan duit ( dah takde duit, lagi nak membazir .. haha ). Bosan beb kalau nak ke CC ( cyber cafe ) je tiap hari. Lalu aku mula memilih pakej-pakej di pasaran. Pilih dan pilih ( dengan cerewet ) akhirnya amik la broadband hijau ni. Pakej yang ditawarkan RM 48/bulan untuk bandwidth 1.5Gb. Masa tu bayar RM 150 untuk rebat 5 bulan pertama. Jadi rebat satu bulan RM 30, RM 48 - RM 30 = RM 18. Aku perlu bayar RM 18 je sebulan. Jadi apa salahnya. Modem pun percuma.. Hehe..

2. Kualiti rangkaian

Kat rumah aku ni bukan kawasan bandar sangat, jadi paham-paham je la line camane. Aku perlu guna extension cable yang ada dalam kotak tu untuk cari line HSDPA. Kalau dapat line GPRS atau EDGE, baik la aku tido atau buat benda lain sebab bukan boleh pakai pun. Jadi semasa aku cuti semester dulu tu bersusah-payah aku menjalankan kegiatan blogging dengan keadaan “ langit tak selalunya cerah “. Tiba di uia, aku duduk tingkat 4, masa tu line memang mencanak tinggi. HSDPA dekat full bar. Download youtube pun laju. Tapi quota 1.5Gb pun laju gak la habis. Cuma line ni akan jadi amat perlahan bila waktu tengahari dalam 1 – 2 petang dan waktu 7 – 8 malam. Memang slow walaupun HSDPA ( suruh solat di awal waktu tu maksudnya ). Keseluruhannya, line ok dan ikut kawasan. Tapi kalau dah lebih limit jangan ditanya mengapa speed lembab.

3. Bil

Ni yang lemah ni. Hahaha. Tempoh sebulan untuk broadband aku ni dikira dari 28hb hingga 28hb berikutnya. Aku daftarkan email aku sebagai tempat untuk bil tu sampai. Biasanya bil akan diemailkan kepada pengguna dalam 1hb atau 2hb dan mesti masuk dalam kotak spam, aku pun tak tau la kenapa masuk kotak spam. Pembayaran senang je, cuma bagi nombor telefon dan siri simkad kita tu. Tak perlu print out bill yang diemail.

4. Rasa nak jual pun ada !

Haa, ini idea yang datang dah lama cuma dipendam di kalbu ( huh ! ayat ! ). Maklumlah dah habis rebat, dah sedap bayar RM 18, jual la. Bukan ada kontrak. Hahaha. Tapi tak kot, aku masih lagi menggunakannya. Nak jual dah hari tu sebab duit aku dah kritikal. Habis kat CQ 42 368 TX. Apakah itu ?. Hahaha.. Itu semua akibat entri ini. Tapi masih lagi terasa nak jual atau terminate line ni, cuma entah jadi ke tidak.



Keseluruhan, 4.03/5.00 je aku kasi kat sistem jalur lebar yang aku guna sekarang. Setakat ni memuaskan hati. Kalau sesiapa nak beli broadband, pilih je mana-mana, tak semua lengkap. Aku ceritakan pasal broadband ni tak semestinya yang ni terbaik, semua ada kelebihan dan kekurangan. Ikut la eh nak pakai mana-mana pun.

*nota kecik : malam ni perlu bayar bil untuk rebat bulan terakhir. Huh!

1647
1 Oktober 2010
Rumahku..

3 comments:

Anonymous said...

Ayat memulakan karier yg xtahan dgr,,,mnikam kalbu,,,hahaha

syahrilhafiz said...

huhu...
pakai la celcom
5 gb kot bandwith dia..

izwanyusof said...

to Fique : agak r menikam jiwa.. hahaha

to syahrilhafiz : aku review member2 aku yg guna celcom, line tak clear.. bandwidth memang besar,tapi slalu putus2.. roomate aku yg guna celcom pn compared dgn maxis aku.. hehe..
sebab dah ramai org guna celcom ke yg jadi slow tu tak tau r..tak expert bab commu ni..