01 October 2010

Ulat bas, saya nak ke kaunter ya !

Salam..

Hari ni aku balik ke rumah atas urusan keluarga.. seperti biasa naik bas dari uia ke puduraya lepas tu ke bukit jalil.. jalan jem la plak malam-malam ni ( pernah ke KL tak jem ? )

Sampai je aku kat bukit jalil, tak turun lagi ni dah ada yang menunggu kat luar pintu bas rapidKL.. pintu tu tak buka pun lagi beb.. Lepas pintu terbuka je, bertalu-talu soalan ditanya, dah macam artis popular..





Macam biasa la kan, paham-paham je la apa soalan yang ditanya..

“ nak g mane?..tanya je nak ke mana”
“ johor sekarang.. larkin “
“ bang nak ke mana.. johor sini johor “

Persoalannya sekarang, sampai bila sistem pembelian tiket bas di Malaysia ini perlu macam ni?.. terasa diganggu dan dipaksa.. antara sebab-sebab aku kurang berminat dengan situasi ini :

1. tiada privacy

Sesetengah orang macam aku ni amat sukakan privacy. Selalu balik johor mesti beli single seat. Kalau keluar bandar nak cari barang sorang-sorang gak sebab leh pergi mana-mana tanpa terikat. Dengan member-member pun ada gak. Jadi bila datang pudu tanpa ada orang bertanya tentang tiket, senang sikit rasa, terus aku ke kaunter. Aman.

2. Memaksa

Ada sesetengah penjual tiket yang seolah-olah memaksa orang untuk beli tiket dengan dia. Dibawa ke satu-satu tempat keluarkan resit, tak pun dia ikut je la kita kemana pun. Aduhai, semua orang ada hak untuk memilih. Kalau dapat yang tak pernah beli tiket kat situ, memang cun r kena tarik punya.

3. Kurang sopan

Ini satu lagi aku perhatikan. Sesetengah penjual yang golongan muda-mudi sikit, pakaian agak menakutkan. Pakaian macam budak-budak melepak sana –sini. Ada satu hari aku perhatikan mereka ni, bila orang tak nak beli diajuknya orang tu. Dia berdiri kat belakang orang tu dan buat gaya nak sepak orang tu. Orang tu tengok depan mana nampak belakang, aku ni je duk perhati gelagat mereka-mereka ini.

Mungkin tak semua berkelakuan sebegitu, aku tau. Ada je yang ok. Tapi disebabkan imej sebahagian mereka ini, ia akan dianggap sebagai masalah. Jadi, kenapa perkara ni takde solusi ?

Contoh :

1. Hias kedai kasi cun sikit

Apalah salahnya booth tempat jual tiket tu kasi naik sikit imej. Walaupun tempat tu sementara je, tak salah kasi kemas dan teratur contoh seperti satu syarikat ni. Memang aku selalu beli tiket kat sini je. Sistem pun senang, booth pun nampak professional, nak pergi pun dengan sukarela.

2. Bahasa menenangkan jiiwa



Ala, takyah formal-formal pun ok la. Cuma ucap selamat datang, layan pelanggan dengan baik kemudian akhiri dengan senyuman. Banyak dah badan-badan kerajaan buat sistem layanan ni, stesen minyak pun sama macam kat rumah aku tu. Sampai aku pun segan dia sopan sangat. Gadis plak tu. Hahaha. Sahutlah seruan iklan bahasa jiwa bangsa kat TV tu.

3. Pakaian seragam yang ceria

Faktor gak ni, pakaian. Dah nama pun kerja, mesti la kena kemas dan teratur pakaian. Imej akan ditafsir melalui pemakaian. Kalau dapat seragam semua lagi cun, baru yakin sikit nak beli. Kira yakin la syarikat tu dah kukuh.

4. Servis superb !

Servis ni biasanya aku lebih suka kaitkan dengan masa. Kalau beli tiket jam 8.30 tapi bas datang jam 9.00 camane tu ? Biar tepat pada masa baru pembeli suka. Memang tak nafi la jalan sesak, tak dapat nak sampai tepat pada masa, jadi solusinya kena susun jadual dengan awal takpun backup plan untuk ganti bas yang lewat. Kalau lewat gak, letak notis “ Maaf, bas lewat “ sebagai contoh. Tengok perkataan MAAF tu pun leh sejukkan hati. Semua perkara pun kalau servis baik, kenapa perlu pengguna memilih yang lain?


Itu cadangan biasa-biasa je dari aku. Tengah bosan-bosan duduk dalam bas, tulis pasal ni sikit. Dengan kewujudan terminal-terminal baru nanti apakah perkara ini akan selesai? Adakah sistem di Malaysia ini akan menjadi professional. Mungkin ya, dan jika ya jawapannya, sure la barang-barang kat tempat tu naik harga.. air tin RM 2.50 agaknyer.. Hehehe

*nota kecik : pulang ke rumah menziarahi keluarga, seorang pakcik barui sahaja meninggal dunia hari isnin yang lalau ( 27 september 2010 ), tak sempat nak balik awal, kesibukan melanda.

2133
30 September 2010
Dalam bas yang servis setakat ini terbaik bagi aku.

No comments: