01 October 2010

“ Dik, hati tu terlalu sayangkan dunia”



Salam..

Baru sahaja pulang dari rumah pakcik ( adik kepada abah ) bersama keluarga, melawat nenek di sana. Nenek aku dah tak berapa sihat, sebelum arwah pakcik ( pak long ) meninggal, dia la yang duduk dengan nenek aku kat kampung. Selepas arwah meninggal dunia Isnin lepas ( 27 september 2010 ), nenek tak berani tinggal kat rumah tu lagi. Lagipun agak berbahaya, monyet banyak berkeliaran. Sekarang pakcik dan abah yang akan bergilir-gilir jaga nenek.

Kesian juga sebenarnya. Itu terus-terang dari hati.

Tentang hati, aku teringat satu perkara. Ringkas je ceritanya tapi ia teguran berhemah dari seorang akak senior KPIJ masa konvoi raya dua minggu yang lalu..



Masa tu dalam perjalanan balik ke rumah, di dalam kereta. Adalah berbual-bual sikit. Sampai satu cerita, ia tentang laptop aku yang dah burn sebelum cuti raya hari tu.

“ susah la kak takde laptop, patah kaki rasenyer”

“ eh, akak ok jer.. takde pape pun.. ada laptop sampai tak tau nak buat apa “

ala,leceh sikit. Nak buat report, experiment semua dalam tu. Study lagi. Dah macam pe takde laptop rasanyer .. merempat kat komputer member-member “, aku yang sememangnya kaki komputer, photoshop, universal music listerner dan gamerz yang tak berapa handal ni terus mengeluh..

“ hmm, hati tu dah terlalu sayangkan dunia.. baru takde laptop sikit dah gelisah.. perlu lebih sayangkan Allah lagi “

Lepas tu aku terus terdiam.. Tak tau nak cakap ape lagi.. “ Terkesima “ dalam bahasa bombastiknya..

Ya, betul la tu..

Bila hati yang terlalu cintakan dunia, hilang nikmat dunia akan rasa gelisah, tak senang hati, macam masalah besar je yang melanda. Namun aku lupa apa nikmat paling besar dalam diri setiap insan, Islam dan Iman.



Aku.. Ada masa sedar, ada masa ting-tong gak paleotak ni.. Haha.. Sebab kita seringkali terleka.. kan ?

*nota kecik : bersyukur ada rakan-rakan yang saling ingat-mengingati akan hal-hal yang jarang aku nak ingati walaupun itu lagi penting..

2333
1 Oktober 2010
Rumahku..


No comments: