07 September 2010

Kabel LAN punca laptop meletup : Episod akhir aku & laptop

Salam..
Imbas kembali, hari isnin 2 minggu yang lalu…
Aku baru pulang dari kelas waktu tengahari, dengan keadaan yang begitu meletihkan hari itu..
Sungguh.. letih entah kenapa..

Aku membuka laptop, memasang broadband dan kabel LAN ( Local Area Network, digunakan untuk menyambung rangkaian semua komputer di asrama ). Hari tu aku nak jual kasut yang baru aku beli beberapa hari lepas, sempit la pulak kan.

Aku buat iklan tentang kasut, aku post dekat LAN punya chatroom. Waktu tu guruh kuat kedengaran. Bila aku tekan ENTER untuk post iklan, “dummm !!”.. “plup!”..

Skrin laptop aku padam.. Aku pasang bateri namun tiada harapan untuk berfungsi lagi..

Maka hari itu, bermulakah episod terakhir, Izwan & laptop kesayangannya. . .





Sebelum-sebelum ni entah macam-macam perangai pelik laptop aku tu, tetapi hari itu sungguh tidak kusangka ia pergi buat selama-lamanya.

Gelabah amat la aku masa tu, lepas kena petir aku terbaring dengan paleotak yang buntu. Tidak terkeluar sebutir kata-kata dari bibir. Ikutkan hati mahu saja masa tu juga aku keluar ke lowyat tapi petang ada kelas. Mujur seorang rakan, Bob hendak menemankan aku keluar ke lowyat petang itu selepas aku habis kelas.

Bob menemankan aku dengan syarat aku ajar dia subjek dynamics. Ok saja lah demi menyelamatkan laptop aku ( tidak pasti ada harapan atau tidak ). Sambil menuju ke lowyat, aku membebel la pasal dynamics Chapter 12 dan 13 kepada bob untuk midterm dia esok malamnya. Harap-harap masuk la kat pale dia ape yang aku bebelkan tu.

“ U tolong check laptop ni, tadi tengahari kena petir “
“ okey, 8.30 I call U datang balik sini”

Selesai deal dengan satu kedai bangla kat lowyat, kami ke Time Square untuk berbuka di KFC. Sungguh, hilang selera makan aku nak berbuka hari tu. Ayam spicy KFC terasa takde cili, air coke terasa tawar macam takde gula.

Selesai solat maghrib, aku ke lowyat untuk mendengar khabar.

“itu CQ 40, U ada pasang internet ke kabel apa-apa ke tadi? Semua sudah terbakar. Motherboard, cip2 dalam semua dah habis. Kalau betulkan RM 900”

Daripada hilang selera makan aku terus jadi macam nak pengsan !

“okey2..takpe, thank you”

Aku ke sebuah kedai di Time Square, tadi bob ada survey kat kedai tu tentang masalah laptop aku ni.

“ sekarang nak tutup, tak sempat. U tinggal dulu, esok aku tengok macamane. Kalau boleh repair, RM 300”

“okey.”

Esoknya…

“hallo, U punya laptop sudah blown r. Semua habis terbakar. Motherboard, AMD processor, ATI cip semua habis. Betulkan mau RM 900 serupa U angkat laptop second-hand satu”

Maka aku mengambil laptop itu untuk disimpan ataupun di-frame-kan di dalam bilik. Syukur harddisk masih boleh digunakan dan dijadikan external. Jadi ini merupakan jawapan tambahan blog aku tidak dapat dikemaskini ketika cuti hari raya ini. . .

*nota kecik :
- ramai rakan-rakan yang bertanya,”ko pasang LAN ke masa petir tu”.. bila jawapan aku YA maka jawapan mereka,”owh, patutlah rosak semua”
- sayang sangat laptop itu sebab spesifikasi yang aku pilih khas untuk graphic editing dengan main game terutamanya. Main PES cantik gila gambar walaupun tak boleh support Need For Speed Undercover. Dah la Need For Speed Most Wanted ( game dah lama keluar tu ) aku tak complete lagi storyline.. Aish !!
- kredit kepada member yang bagi pinjam laptop untuk aku selesaikan kerja aku dan coret-coret sikit kat blog ini.

7 Semtember 2010
1053
Di …


2 comments:

durakhyar said...

innalillahi wa innahilairajiuun..

kesian2...

tu jer dpt kata...
rasanyer tak sampai setahun lagi kot..
ke dah lebih??

izwanyusof said...

to durakhyar :

cukup2 setahun..setahun sebulan lebih sikit...