08 July 2010

mari menyumpit

... 1st time try sumpit ...

Salam.

Sumpit adalah salah satu senjata tradisional yang berasal dari sarawak. Meskipun teknologi tidak sehebat M16, Ak – 47 mahupun Roket Soyuz ( kenapa roket ? ) tetapi ia mampu membunuh dengan sekali helaan nafas saja.

Entri ini bukan nak mengajak ke arah peperangan tetapi teknik untuk menembak sasaran. Entri kedua aku berkenaan fizik.


Minggu lepas, aku menghadiri karnival koperasi di sekolah menengah aku dulu. Sebelum balik tu, aku cuba bermain sumpit. Kali pertama aku tiup, tepat ke arah sasaran walaupun belon tu tak pecah ( lidi sumpit tu tumpul la ). Tekniknya mudah, hanya aplikasikan konsep “projectile motion”.

projectile motion’ secara ringkasnya boleh aku tafsirkan sebagai gerakan dalam satu sudut tertentu. Anda boleh lihat di mana-mana sahaja konsep ini diaplikasikan terutama musim World Cup sekarang ni. Bola yang disepak oleh pemain tidak akan sampai tepat ke arah gawang gol dalam keadaan tegak tetapi melencong sedikit di bahagian atas. Gerakan itu membuatkan bola pergi lebih jauh.

Ingin mencuba ?. Ambil sebiji batu dan lemparkan secara tegak dan lihat di mana batu itu jatuh. Kemudian ambil kembali batu itu, lemparkan dengan keadaan sedikit condong ke atas, kekalkan daya anda seperti permulaan dan lempar. Lebih jauh sedikit bukan?

Kenapa ye bila dicondong sedikit batu tersebut boleh pergi lebih jauh ?. Ini konsepnya setakat yang aku faham la.

... image from google images ...

Batu tersebut punya 2 halaju berbeza. Satu bergerak ke hadapan ( paksi – X ) dan satu lagi bergerak ke atas ( paksi – Y ). Halaju ini terbelah dua disebabkan oleh sudut yang kita ambil untuk mencondongkan batu tersebut. Yang memberi impak maksima terhadap batu ini ialah halaju ke atas ( paksi – Y ) sebab halaju ke hadapan ( paksi – X ) adalah sama dari awal pergerakan sehingga batu jatuh ke tanah. Jika sudut yang kita gunakan untuk mencondongkan batu adalah besar, bermakna halaju pada paksi – Y tinggi, itu membolehkan batu pergi lebih jauh. Selain sudut, jika kita melempar batu dengan daya yang tinggi juga membolehkan batu itu pergi lebih jauh.

Masa aku main sumpit tu, aku tak condong banyak sangat ke atas sebab lidi yang aku tiup tu objek ringan. Jadi kalau aku naikkan sumpit tu tinggi sangat, mesti jauh terlajak lidi tu dan tak kena sasaran. Aku pun naikkan sikit je sumpit dan tiup dengan kuat.

Konsep ni banyak aplikasinya seperti main golf, pancuran air oleh bomba ke arah api, lompatan ahli sukan X-Games ( skateboard, basikal GT ) dan apa-apa yang melibatkan pergerakan di udara. Kita juga boleh tahu masa yang kita ambil untuk sampai ke destinasi jika melompat guna kaedah ‘projectile motion’. Pernah tonton drama ‘My Boss My Hero’ ?. Ingat lagi babak lompatan dari bangunan ke bangunan sebab nak dapatkan puding yang poyo sedap tu ?. Haaa, kat situ pun boleh diaplikasikan, tapi jangan buat aksi tu kat rumah. Hahaha.

... si sengal yang terbang nak dapatkan puding ...

... rumus trigonometri, pening giler ...

Ok, aku tak cerita sangat la secara terperinci konsep ni dengan rumus semua sebab tak perlu pun. Bukan aku nak jadi lecture ke bukak kelas tuisyen ke kat blog ni. Cuma sedikit perkongsian ringkas. Kepada adik-adik yang masih bersekolah, nak amik SPM tahun ni terutama pelajar aliran sains tulen, kalau korang belajar fizik, kimia, biologi ( aku tak suka biologi.. haha ), jangan sempitkan ilmu itu hanya di atas kertas. Nanti korang study untuk kertas je nak watpe.

Aplikasikan dalam kehidupan. InsyaAllah korang boleh faham sebab nampak bukti yang jelas. Try r, seronok beb dan nanti korang nampak begitu luasnya ilmu milik Allah di dunia ini.. Wahhh, bajet pakar motivasi plak aku..

*nota kecik : 2 days left, 1 day left and then no more holiday.

1808
8 Julai 2010
rumahku..

7 comments:

Eyl said...

pergh fizik ni bro, pening aku. nak sumpit pn pkai fizik? haha.

izwanyusof said...

to Eyl :
dimana-mana ada fizik.. =)

zarep said...

oihh..byk sgt fizik nie..haha..stress ak blaja mende alah nie..

izwanyusof said...

to Zarep :
flashback je bro..sikit2.. hehe

MAZA AMFOTERIK said...

wah...de clss ttor dynmc brsma bro izwan..hehe...bgs bnr nih..bleh ajk junir dtg mlwt blog...

izwanyusof said...

to Maza :
uish.. aku tak capai tahap tutor k..
mane mampu..gler susah dynamics..

Sham said...

Waa budak fizik ni...bagus...syabas2...harapnya anak murid aku dapat talent sebegini...