27 June 2010

Masuk IPT, jadi pekerja ?



Salam..

Hari ni dah 27 Jun 2010, minggu-minggu akhir jun ni ramai yang sibuk membuat persiapan untuk mendaftar ke pusat-pusat pengajian tinggi. Baik lepasan SPM,STPM,diploma,sijil,matrikulasi mahupun asasi, semua punya impian dan matlamat masing-masing.

Cuma, perlu direnung kembali niat kita. Kenapa kita masuk IPT ?. hanya untuk belajar, kerja bagus-bagus dapat gaji lumayan lepas tu kahwin ?.

Bila terfikir perkara ini,aku teringat perbualan aku dengan seorang rakan di dalam bengkel. Waktu tu subjek Engineering Workshop.

I : ko ingat lagi tak pe yang ko blajar dulu-dulu ni. besekan kita study then abis exam lupe ape kite blajar.

A : kurang la gak, tapi ada la sikit-sikit. hmm, ko tau tak universiti ni tempat melahirkan pekerja.

I : hah?..asal plak?

A : dulu, masa zaman eropah diorang ni ada duit banyak. Kilang besar,kebun dan macam-macam. Tapi diorang takde sape pun yang nak uruskan. tu yang duit banyak,diorang buat universiti. latih orang-orang untuk kerja dengan diorang. beza dengan zaman ilmuan islam dulu,mereka kejar nilai ilmu.

I : owh, tu yang sekarang ni orang masuk U, kuar nak kerja je ek. asal boleh masuk je mane-mane yang penting dapat kerja.


Sesi perbualan ni aku pun hampir-hampir lupa dialog asalnya,tapi isinya lebih kurang macam tu la. Tentang tujuan orang barat menubuhkan universiti. Aku kurang pasti sahihnya fakta dia cakap tu,tetapi realitinya semua orang macam tu. Aku juga pernah merasakan begitu. Masuk U, jadi jurutera lepas tu kahwin. Ikut peredaran normal, pusingan hidup setiap manusia. Cuma lama-lama aku terfikir, takkan pengakhiran hidup cuma macam tu saja? Kenapa macam terlalu biasa ?

Sistem pembelajaran kita sekarang telah diprogramkan. Yang bijak masuk bidang gempak-gempak,yang kurang bijak masuk bidang biasa-biasa. Jadi kita mengikut aturan yang sememangnya bukan kehendak kita ( bagi sesetengah individu ). Sebab tu ada yang aku jumpa masuk je mana-mana tempat belajar yang penting boleh kerja.

Semasa dalam perjalanan ke kluang hari tu nak main bowling, sorang member aku ada cakap macam ni..

“ aku baru terfikir, masa sekolah dulu yang dapat result pmr gempak masuk kelas sains arab,kelas sains..yang biasa-biasa masuk kelas prinsip akaun,teknologi kejuruteraan..semua dah ditetapkan..kalau macam tu serupa tak payah ada pilihan kelas tu semua.. kita tak dapat nak buat apa yang kita inginkan “

Itu yang member aku rasa, itu juga yang aku terfikir..

Memang kerja itu penting, kita hidup pun nak mengimarahkan muka bumi ini. Cuma dalam masa yang sama,ketika di alam pembelajaran, ilmu itu adalah yang utama. Teroka ilmu dengan ikhlas dan cuba membuat sesuatu yang baik dengan ilmu tersebut.

Ada yang cakap kat aku,”ko study semua ni 4 tahun,masa kerja nanti bukan ko buat balik apa yang ko belajar ni,penat je study lama-lama”..

Mulanya,agak bersetuju juga. Betul gak kan, belajar lama-lama bukan semua masuk dalam bidang pekerjaan. Kalau aku terus berfikir belajar untuk bekerja,skop aku akan mengecil, bila aku fikir belajar untuk ilmu, skop itu menjadi luas.

Aku baru sedar, ilmu tiada batasan untuk kita perolehi. Walaupun belajar kejuruteraan, tak semestinya aku tak boleh nak cari kemahiran dan ilmu lain. Pengetahuan ini terbuka luas, terpulang pada kita nak membuat pilihan yang mana.

Adakah aku mahu menjadi seorang pelajar yang bangun tidur,pergi ke kelas,balik buat assignment dan tidur ?

Kemudian graduate dengan ijazah dan akhirnya.. menjadi pekerja biasa ?


*nota kecik :
- terkenangkan apa yang telah aku pelajari, di mana aku aplikasikan semua itu. Aku masih belajar mengenal kehidupan ini. =)
- kadangkala aku sedar dan kadangkala aku alpa.

1445
27 Jun 2010
rumahku..

4 comments:

syahrilhafiz said...

erm betul tu walaupun sy ni masih student, sy rasa la banyak benda nak kena buat lagii..bukan dok senang lenang sekarang..
study pun dianggap susah apatah lagi bekerja..

ilmu takkan cari kita, kita yg kena cari ilmu tu..hoho

izwanyusof said...

to Syahrilhafiz :

yup.. cari ilmu dan pengalaman sebanyak mungkin.. =)

kuih dorayaki said...

x..masuk ipt nak cari pasangan..
peratusan menunjukkan kebanyakan siswa mencari pasangan di u..

p/s: ada kait dgn post??erm...

izwanyusof said...

to kuih dorayaki :
bagus r tu..karang hantar kad jemputan eh.. da dekat sgt dah nampak gayenyer.. haha

p/s : memang tak berkait..