09 June 2010

Widget Blog : Cantik + Lambat


Salam..

Perkongsian ini berkenaan dengan widget blog yang sering kita gunakan dengan tujuan untuk menghias blog kita.

Perasankah bila kita nak letak widget ni, perlunya letak “add html/java script” kat blog. berdasarkan secebis ilmu tentang dunia programming, HTML salah satu bahasa pengaturcaraan untuk..
membina sesebuah website. Contoh bahasa lain ialah php,perl,C, C++, css dan lain-lain. Banyak sebenarnya tapi aku tak la mahir sangat sebab yang aku pernah belajar cuma C dan C++. Setiap ruangan,sidebar,header atau footer dibina berdasarkan kod-kod tersebut. Sebab itu perlunya meletakkan panel html/java script ni.

Risiko penggunaan tambahan html code dengan jumlah yang banyak menyebabkan laman blog kita loading dengan lambat. Perasan tak bila buka satu blog,kat kiri bawah browser tu ada tercatat semua link-link yang sedang dimuatturun bagi membolehkan kita melihat keseluruhan isi blog tersebut,kalau guna google chrome ada tertulis berapa saiz yang telah dimuatturun. Yang aku biasa nampak perkara ni terjadi bagi pengguna blogger. Kalau wordpress kebiasaanya lebih cepat,atau pun self-hosting. Kenapa tu tak tau lagi la, kene menuntut dulu ilmu tentang ni.

Yang kedua, sesetengah widget ini akan menyebabkan keluar “pop up window” secara tiba-tiba atau pun bila tersalah klik kat blog tersebut. Ini cukup melemahkan sebab tengah syok layan baca tetibe plak kuar sesuatu. Mau tak terkejut sekejap ?.. Mungkin itu salah satu cara promosi iklan tetapi dari segi mesra pengguna,belum lagi. Contoh “widgeo” yang digunakan untuk memaparkan jumlah pengunjung blog dalam sehari. Kalau di US mungkin perkara tu normal agaknya,tapi di Malaysia mungkin tidak ( berdasarkan pembacaan dari beberapa blogger anti-widgeo )

Yang ketiga, Linkwithin. Widget yang diletakkan dibawah main body yang membolehkan pembaca singgah lebih lama di blog kita sebab ada banyak selesai membaca satu post,akan ada entri rawak di bawah,kalau tajuk menarik mungkin dia klik untuk baca. Itu pro linkwithin,kontranya pula bila nak loading untuk buka blog tu, aku duk perhati linkwithin paling lama nak loading, sebab nak paparkan post secara rawak. Kadang-kadang malas juga nak buka blog yang ada linkwithin ni,tapi nak buat macamane,kelebihannya dicari sebab nak kasi pengunjung singgah lagi lama.. Aku tengah mencari alternatif lain salain linkwithin, contoh random post berbentu teks saja ke,tapi tak jumpa lagi. Atau aku yang tak reti cari. Cadangan ?..

Slideshow pula yang keempat hendak aku cerita berdasarkan pengalaman mengubahsuai blog KPIJ. Bila kita guna layouts yang ada slideshow yang akan menggerakkan gambar secara automatik, kita perlu muatnaik gambar di mana-mana hosting ( flickr,photobucket ) sebelum menggunakannya. Kesannya bila nak loading blog,terpaksa tunggu gambar-gambar dari image-hosting tu dulu baru la siap load page blog tersebut. Jenuh juga la, pengunjung pun kena tunggu dalam seminit, tambah dengan widget banyak. Aduhai, mau dekat 3Mb sekali load. BESAR punya saiz !!. tapi sesetengah layouts yang ada slide tu tak berat,kebiasaaanya self-hosting website. Aku tak tau kenapa,belum ada ilmu yang cukup lagi (^_^)

Ada lagi beberapa contoh widget atau kaedah hiasan yang menganggu sebenarnya :
- Lagu “auto play
- Tulisan terlalu kecil + banyak warna
- Animasi .gif yang banyak
- Award atau apa-apa gambar

Mungkin bagi aku alternatif lain nak letak award,lagu, movie tu semua boleh buat satu blog lain kemudian letakkan link blog itu kat dashboard atas tu. Jadi takde la banyak sangat kat main page. Blog aku pun sedang cuba nak kurangkan isi di main, masih lagi melihat blogger-blogger pakar untuk dapatkan ilham.

Jadi, berhati-hati dala menghias blog,ini hanya cetusan pendapat daripada beberapa pembacaan, terpulang kepada tuan blog la untuk memutuskan. (^_^)

*nota kecik :
1. sumber dari http://anarm.net/blog/buang-widgeo-elakkan-benda-tak-perlu-di-blog.html dan http://yanmieonline.com/2010/02/widget-widgeo-mengganggu-proses-blogwalking/

2. kalau buka blog yang banyak html script ni, takut aku nak teruskan, sebab saiz broadband 1.5Gb je.. kena jimat..jimat.. hahaha


1139
09 Jun 2010
rumahku..

10 comments:

durakhyar said...

menarik2..haha..cam kena sebijik kat muka..

izwanyusof said...

niat di hati macam tu la mula2..
baik jugak dah baca sendiri..
hahahahahaha..

blog durakhyar paling takut nak dibuka bila broadband dah dekat2 dgn limit.. jaga size..hehe

dur said...

ceh...

xpe2..ada lori ada bas..
ada hari pastiku balas..

xyah ar bukak blog durakhyar tu..
owner dia tgh berhibernasi

izwanyusof said...

tak baik simpan dendam.. hahaha

hibernasi?..bersiap sedia nak masuk ke gombak menjadi junior??

dur said...

eh dendam?xda xda..xberdendam pun..

junior?haha..ya kot..
xda ar,berhibernasi sbb lappy charger rosak.so skrg dah beli yg bru..bleh la on9 24H..hhuhu

jgn jealous..

izwanyusof said...

adik2 baru bakal mendaftar..selamat bertaaruf week..

jmpe senior hormat sket.. hahahaha..

huh,jels menda,laptop baru andai tak dijaga,penuh virus tiada gunanye.. hehe

durakhyar said...

ya abang2 n kakak2...
jgn buli adik2..
haha

xda pun lappy bru..ni warisan turun temurun nie..
nak beli lappy bru xda duit lagi..
sok2 dpt scholar..beli la yg bru,

yg warisan diturunkan ke org2 bawah lak..

izwanyusof said...

takde buli2 nyer.. mintak belanja drumstick je.. haha

owh,terer org tu dpt scholar..

fauziah hanum said...

klu da rezeki dpt scholar la..amiin..hehe

drumstick..hehe..
erk..bleh tarik balik x beat kite tu??

izwanyusof said...

tarik balik?
mengaku kalah?

no..no..no.. beat hari tu telah di "print screen" dan tersimpan dlm file .jpg..

hahaha