09 June 2010

Kemaskini ( updated )

Salam..

sibuk nampak?..aku ke sibuk?..tak tau la macamane yang boleh dikategorikan sibuk sampai sudah lama tak kemaskini blog ni ( tak nak guna perkataan 'update' blog )..

Seminggu yang lepas, aku sedang fikir ape yang nak tulis kat blog ni selepas tamat semua episod baktisiswa yang mempunyai banyak dialog hantu tu.. aku tulis sampai 7 episod tu semua ada amik mood,tu yang gaya penulisan lain sikit..

selesai semua tu, aku naiktaraf lagi blog Kesatuan Pelajar Islam Johor..
cuba bandingkan blog ini :

>> Kesatuan Pelajar Islam Johor
>> Student's Representative Council IIUM

idea-idea untuk ubahsuai blog KPIJ aku ambil dari SRC.. Meniru ?.. tidak wujud istilah itu sebab templates yang SRC pakai tu free.. beberapa kelainan yang aku buat berbanding blog SRC antaranya slide di tengah, aku buang semua tu dan jadikan tempat letak banner..


.. banner yang aku design sendiri..

idea untuk buang slide tu pun aku nampak dari blog seorang mamat indon ni yang buat macam tu,cuma gambar dia besarkan je la.. biasanya orang-orang indonesia ni mahir dalam programming, sebab lecture aku kat UIA Gombak yang ajar programming kebanyakan dari indonesia.. Dr. Sigit, Sir Nasrul Hakeem..

sukar juga nak ubah kod HTML sebab kena tengok satu-satu dengan teliti, tapi alhamdulillah berjaya.. Satu lagi percubaan yang aku buat,tukar warna tajuk dari kelabu gelap kepada biru gelap.. ni pun dilakukan dengan berhati-hati bila nak cari nombor kod warna tu.. hasilnya berjaya juga..

untuk proses naiktaraf kali ni,aku dapatkan nasihat dari perunding warna saudari Azimah bt. Mansor.. kenalan UIAM,juga PKPIM masa kat Pusat Asasi dulu.. disebabkan masa tu dia tengah online kat Yahoo Messenger ditambah pula dengan dia ni pelajar architecture, jadi harus bertanya dengan yang berilmu tentang warna sebab aku gagal dalam proses nak padankan warna ni ( selepas darjah 6, aku tak pernah ada kelas lukisan lagi ).. Terima kasih kepada azimah..

Selesai dengan blog KPIJ, aku dapat mesej dari saudara Khairullah, ajak ke program KPIJ di Muar,kebetulan dia sorang je pergi naik kereta,tu yang diajak aku sekali..

Mulanya,aku tak merancang pun nak ke sana..tapi lepas godeh-godeh blog KPIJ, terasa bosan yang amat-amat sangat !!..( penggunaan tatabahasa yang salah ni )




.. kenapa aku kelihatan CERIA ? ..


program diadakan di Sekolah Agama Air Hitam,Bt. 18, Muar..

macam biasa,program motivasi bersama pelajar.. kali ni aku tak jadi pembuat slide mahupun prep and tech.. sebab sebelum datang, nawaitu tu memang takde langsung nak buat slide, sedikit cebisan di hati pun takde untuk slideshow ni..

Aku beralih ke tugas baru,jaga dapur.. peh !!..feminin ?..tidak..

pertama kali aku buat air teh untuk program, untuk peserta minum pagi ( air untuk jumlah yang ramai )

hasilnya :

" Izwan, kamu ni dah nak kahwin ke?.. buat air manis ni "

aku terkesima.. hahahaha.. apakah kaitan air manis dengan kahwin?

tapi sekurang-kurangnya percubaan pertama aku takde la teruk sangat ( tak tawar )

ye, itu saja untuk kali ni..
aku ada terdetik nak tukar ke Wordpress sebab lebik efisyen je aku tengok..
tapi itu tak penting sebenarnya,yang penting isi blog tersebut, aku pun takde lagi fokus untuk blog ni.. masih baru..

- tamat -

0153
09 Jun 2010
rumahku..

9 comments:

innii said...

ehekz...ko wat air ke pagi ahad tuh?fuh..sib bek pagi tuh aq sibuk.hahahaha...

izwanyusof said...

rugi tak rasa air yg aku buat..sedap plak tu..habis sume licin..tinggal habuk teh je..

durakhyar said...

haha..kelakar..air manis=dah kahwin
formula baru..huhu
semakin hebat programming blog..
nk godek satu persatu perlu kesabaran max tu..

izwanyusof said...

formula baru?..bukan ke dah biasa org ckp ke mcm tu?

ala,dah ada basic programming,boleh r paham sikit2..html senang nak phm sebab bhasa dlm tu bhasa standard..outer,main,footer,header..

kalau C,C++, pelik sket..

bab lain tak sabo sgt,godeh blog boleh r sabo sket.. hehe

innii said...

mmg r licin,dh basuh...sudah la izwan....................

dur said...

eh bese ke org ckp cam tu?
(haha..nmpk sgt xpernah buat air..hehe)

cuba la sabo ttang bende2 lain..
blogggg jer sokmo..

p/s:tau x gapa dio sokmo?haha

izwanyusof said...

to Inni : ko jeles, takleh terima hakikat aku pandai wt air,ke ko tak pernah wt air?..kah3..

to Dur : huh,tgk muke pn tau tak de muka reti wt air.. hahaha

aish,stakat sokmo.. selalu..
alahai,bhs ganu on my finger tips..
i've my best friend as my translator ( kalau bhs ganu yg high level sket r )..

dur said...

oo leh ar cakap ganu nie..tp klu high level tu xreti ar..

izwanyusof said...

cakap tu tak pandai r..

identiti johor perlu dikekalkan..huhu..

phm yg senang2 tu leh r..