15 May 2010

Episod 4

11 April 2010.. Hari 3..

Pagi tu semua berkumpul di dataran.. karnival pada hari ini melibatkan beberapa jabatan kerajaan dan bukan kerajaan antaranya Jabatan Agama Islam Pulau Pinang, BOMBA serta lain-lain.. serta dari UIAM sendiri.. pagi tu aku dan fadir pusing pusing satu kampung membawa beberapa helaian kuning untuk diedarkan kepada penduduk kampung.. jauh juga kami berdua pergi.. Setelah selesai, kami pulang ke tapak kernival..

hmm, aku tak ada gambar untuk acara karnival ini, dan tak banyak pun yang hendak diceritakan.. bosan juga masa karnival tu.. sebelum pulang ke rumah untuk makan tengahari,aku dan zarul ada bincang beberapa perkara untuk persediaan malam ni, acara yang akan dikendalikan oleh biro dakwah.. forum perdana..

zarul nak aku jadi p.i.c untuk persediaan malam ni, kerja sekali dengan prep n tech dakwah.. aku pun ok je,tengok zarul dah banyak kerja dia buat..ke sana ke mari sentiasa.. setelah bincang sedikit kedudukan khemah, peralatan teknikal dan sebagainya.. Kak Alia cakap kat aku untuk ambil barang petang ni jam 5.. bermakna petang ni aku ada janji jam 5 untuk berada di dataran, dan aku tak boleh tidur petang ni sebab kalau aku tidur aku akan terlewat untuk janji itu..

Ok,semua dah dibincangkan.. perut dah lapar,tertanya-tanya apakah lauk di rumah.. hehehe..

Lauk makan tengahari nampak sedap,ditambah dengan perut yang lapar..
Sedang kami 4 kembar makan tengahari, aku terlintas satu idea..

“ eh,hadiah untuk family ni nak buat ape?”
“ kami dah beli dah kasut untuk mak masa keluar tadi” .. mun dengan nani memang selalu keluar ke bandar dengan mak..
“ buat design nak?.. letak gambar kita.. pastu frame”
“ok je..”
“ nanti aku design.. tapi kene ada laptop ..pinjam laptop yuhu r”

...............................................................................

“ esok korang berdua nak ikut tak?.. mak nak ajak g umah kak yana pagi sok”,pertanyaan dari munirah..
“pagi ?.. hmm,esok bukan ke gotong royong..wan tak tau lagi r,esok event prep n tech.. takkan nak cabut plak.. tak sedap r ”
“aku tak pe..umah dekat je..tak kesah g bile2”,jawab ashraff..
“ dah mun dengan nani tak g gotong royong ke?”
“ g jugak la kejap..dalam pukul 10 tu cabut r”..

aiseh.. diorang ni memang senang nak cabut.. yang laki prep n tech tak ramai..

“hmm.. tak g kot.. korang g r”... aku menjawab dengan hampa sebab sebenarnya aku pun malas nak ikut program sangat.. lebih suka jalan-jalan je.. lagi la tempat yang tak pernah aku pergi..

petang tu aku pinjam laptop yuhu.. aku mencari mood nak design tapi... tak ada feel nak design.. tutup laptop dan turun berehat di bawah..

Photobucket

jam 5 petang.. sampai je di dataran.. semua sedang membuat persiapan..sudah tentu biro dakwah yang paling sibuk ketika ini.. aku berjumpa dengan kak alia dan segalanya sedang berjalan seperti yang dirancang.. ambil rostrum,kerusi,pasu dan sebagainya..


tiba masa untuk menyusun khemah, perancangan berubah-ubah.. masa aku,zarul dan kak alia bincang tengahari tadi lain susunannya, petang ni bila dah ramai yang campur jadi lain susunannya...
bosan gak macam ni kata putus yang berubah di saat-saat akhir.. melihat pada keadaan,biar je la.. susunan yang baru diubah ni pun ok gak..

setelah segala persediaan penting selesai.. masa untuk pulang ke rumah.. aku memilih baju melayu teluk belanga berwarna biru.. aku nak pakai malam ni tapi tak gosok lagi.. aku capai baju dan terus ke tempat gosok baju,buka iron number 2.. letak ke kat bahagian lengan,berasap plak.. ahh sudah ..

sedikit lubang kelihatan.. mak yang perasan aku masa tu cakap yang iron tu boleh bukak sampai number 1 je.. ada masalah sikit.. nak wat camane,layan je la.. kurangkan kepada number 1 dan teruskan menggosok baju..kesian baju aku yang dibeli di MYDIN dua tahun lalu..

Selepas solat isyak di masjid,aku dan acap terus ke dataran.. aku mencari fazli,prep n tech dari biro dakwah..semua nya berjalan lancar untuk bahagian teknikal.. penceramah pun dah datang dan tengah makan.. tinggal tunggu masa untuk dimulakan forum saje..




“Rasulullah Pemangkin Ummah”


tajuk yang dipilih pak lah,selaku ketua kampung.. mula-mula aku rasakan tajuk ni macam biasa sangat.. tapi bila dengar ahli panel buat huraian..ia jadi menarik..ahli panel yang dijemput merupakan pegawai –pegawai dari JAIP... sedikit perkongsian tentang isi forum yang aku catat..


Dalam membina kekuatan kita perlu menjaga 2 hubungan :

1. Hubungan dengan Allah
2. Hubungan sesama manusia

Zaman sekarang, berlaku perpecahan yang ketara dalam kalangan umat islam, antara puncanya :

1. tidak menyembah Allah
2. Tidak menerima saudara beriman sebagai saudara
3. Tidak solat berjemaah di masjid.. solat berjemaah merupakan teras perpaduan..
4. Institusi zakat tidak diperkukuhkan.. zakat merupakan jambatan penghubung antara yang kaya dan yang miskin..


5 Cabaran yang perlu ditempuhi oleh kita seperti yang diperkatakan oleh Rasulullah :

1. ada yang hendak melakukan kebaikan tetapi terdapat golongan yang dengki terhadap usaha ke arah kebaikan itu.
2. Dibenci oleh orang munafik.
3. Orang kafir sanggup membunuh jika kita ingin menyatukan umat islam.. lihat saja situasi dunia sekarang..
4. Hasutan dari syaitan yang tidak pernah habis.
5. Hawa nafsu yang sering menimbulkan kekeliruan.

apa yang disampaikan pada forum malam itu sungguh menarik.. tentang bagaimana untuk mengelakkan perpecahan umat pada zaman ini..
sedang aku mendengar forum,ada beberapa orang kanak-kanak kecil di sekeliling aku, macam biasa..kamera yuhu ada pada aku, dan inilah mereka..


selesai forum, kemas-kemas..taklimat untuk hari esok iaitu gotong royong.. pulang ke rumah..
aku masih berfikir untuk hari esok.. nak cabut time gotong royong ke tak ek?.. hmm..

Hari 3.. tamat..











No comments: