29 April 2010

Episod 3

10 April 2010..Hari 2..

pagi itu,bangun dalam keadaan mengantuk.. terasa tak cukup tido sangat.. untuk aktiviti hari kedua ni,banyak kepada aktiviti luar dan bersukan.. pagi ini seperti yang dijadualkan ada senamrobik kat dataran..

Setelah bersiap,aku dan acap turun untuk bersarapan.. Semua telah ada di atas meja di ruang tamu luar rumah.. Nasi bungkus,kuih dan air teh.. Kami 4 orang bersarapan dan berbual-bual.. Mak kebiasaannya tak makan pagi katanya,lewat sikit baru makan..

Nani dengan Mun tak join je program senamrobik pagi tu, diorang terlibat dengan program SKOR A untuk pelajar sekolah rendah.. Acap pagi tu berubah fikiran nak join Skor A nak jadi fasi.. dari malam tadi dia tu delima nak join Skor A ke tak.. Aku memang tak leh lari untuk tak join mane-mane aktiviti sebab biro “prep n tech” terlibat dalam setiap acara untuk persediaan..

Setibanya di dataran,hanya beberapa orang sahaja perserta baktisiswa yang telah sedia menunggu.. kelihatan kehadiran makcik-makcik dan jurulatih senamrobik itu lebih ramai dari jumlah kami semua (^_^) ... Biasalah, program bersama keluarga angkat ni pagi-pagi mesti keluarga ajak sarapan dulu.. dan mesti makanan yang sedap-sedap.. tak hairan la nanti ada yang datang dalam keadaan kekenyangan , buat senamrobik beberapa step dah letih..


Zarul, HeadCom aku seperti biasa sedang sibuk menurunkan barang-b arang teknikal..dah keadaan macam tu aku pun tolong r setup sekali.. Senamrobik bermula..

Berbagai-bagai rentak lagu dimainkan.. aku tengok makcik-makcik ni aktif betul senamrobik.. senamrobik nampak macam simple je setakat gerak sane gerak sini tapi boleh letih gak yer..

Masa tu mereka-meraka yang baru sampai selepas bersarapan di rumah pun aktif bersenamrobik.. lama kelamaan seorang demi seorang duduk tepi.. tapi makcik-makcik yang hadir tetap setia bersenam.. wahh !!.. malu warga muda neh..hahaha.. Turut dimainkan lagu poco-poco... best !!.. rentak-rentak sebelum ni aku amik masa nak ikut step tapi poco-poco aku dah biasa buat masa PLKN dulu.. cuma,lagunye tak same la macam kat PLKN,yang dulu lagi best..tapi layan je la..Acara selesai..

Seterusnya sukan rakyat di tepi pantai.. yang putih kurang putihnya,yang gelap makin gelap..hahaha..

Oh ya,hari kedua merupakan hari permulaan semua biro bekerja ikut acara masing-masing.. macam program Skor A, dikendalikan oleh biro Modul.. aku tak tau ape yang berlaku di sana sebab aku tak join.. Program sukan rakyat dikendalikan oleh biro Sukan.. hari ini ada dua biro yang buat acara.. Aku baru paham sikit-sikit la macamane diorang punya stail pengurusan program, acara ikut biro..hmm..ok gak,maknanya ada acara yang boleh dijalankan pada masa yang sama.. kalau program-program sebelum ni dengan PKPIM atau KPIJ paling maksima 3 hari 2 malam.. Baktisiswa yang memakan masa agak lama 6 hari 5 malam ni program pertama aku sertai yang memakan masa agak panjang.. Dan cara pengurusan yang sedikit berbeza pada diri aku.. tapi bila terlibat dengan “prep n tech”,mana-mana program pun sama stailnya..perlu terlibat dengan semua acara..

sebelum bermula sukan,aku pegang kamera Amirul Faaizz a.k.a YuHuu.. sempat la aku shoot beberapa gambar kat pantai tu.. antaranya gambar bot ni..aku suka gambar ni..




Juga kanak-kanak yang sedang bermain pasir pantai.. pantai.. seronok pagi tu dapat tengok pantai..tenang je.. Sungai dan pantai,tempat yang paling aku suka..



..terjumpa mereka sedang membina istana pasir agaknya..

.. puas hati tengok gambar ni...

.. juga gambar yang ini ..

Sukaneka dimulakan.. begitu ramai kanak-kanak yang terlibat.. dengan commitee skali main sama.. aku malas nak join.. mencari ruang-ruang menarik untuk shoot gambar.. macam biasa,kamera yuhu aku gunakan..



.. penat aku tunggu budak ni nak toleh kamera,tak jugak..tapi boleh la ..



Tamat sukaneka, sukan dewasa pula seperti bolasepak pantai untuk lelaki dan bola tampar pantai untuk wanita.. Bolasepak pantai, amat payah nak kalahkan pasukan-pasukan orang kampung.. masa tu semua masih ingat sorang budak berbaju kuning.. main atas pasir macam main atas padang rata.. siap gelecek,pass bola semua lekat.. lagi pun stamina diorang ni mantap-mantap.. Acara terakhir, tarik tali.. Oleh kerana bosan,aku pun masuk..

Pusingan pertama, wakil UIA semua besar-besar belaka.. wakil orang kampung remaja-remaja sekolah dan ada la 3,4 orang dewasa.. Tarikkk !!.. Tarikk !!.. pusingan pertama bermula..

yang peliknya aku rasa tak berganjak kebelakang pun.. tak boleh nak tarik apa-apa.. keadaan makin kritikal bila ada seorang dari kami dan tersungkur..masa tu aku rasa dah semakin kehadapan.. “ ahh sudah...dah kene tarik ni”... Tiba-tiba, kesemua kami dari uia terbaring.. memang confirm la kena tarik... pusingan pertama orang kampung menang.. tu pun budak-budak ni ada gak yang masuk main tipu..dush3!!..hahaha...

Pusingan kedua dimulakan.. kali ni aku rasa dapat la tarik sikit kebelakang.. sorakan semakin kuat..

“1..2..3..tarikkkk!!..1..2..3.. tarikkk!!”

payah nak menang pusingan ni.. akhirnya menang juga.. gila letihhh la.. urat dawai tulang besi gak pihak lawan ni.. tekong diorang yang baru sampai aku sempat tegur katanya baru turun dari laut.. peh,stok-stok tarik kapal punya..patut la.. nak pergi pusingan ketiga,ada rehat 5 minit.. semua dah macam ape dah keletihan.. ada yang give up nak bagi menang gitu je.. haha.. last skali izzaz ajak gak la semua turun,bagi je la menang.. pusingan ketiga orang kampung menang..

Acara sukan rakyat tamat,kami yang prep n tech ni kena la kemas sikit wayar-wayar dan PA System semua.. selepas ambil makanan di masjid,pulang ke rumah..
Sampai di rumah,aku duduk kat luar kejap borak-borak dengan acap..letih jalan kaki weh..

“aku rasa macam dah lama je duduk sini kan”

“ tu la pasal.. tak rasa macam rumah orang.. rasa macam rumah sedara sendiri plak”

“hari ni brape haribulan?”

“ 10hb”

“baru dua hari rupanya.. rasa macam dah lama je kat sini”

Baru perasan yang kami baru dua hari kat kampung kuala muda, dan baru dua hari kat rumah ni tapi tak rasa macam baru je sampai.. kesan yang lebih mendalam menjelang hari terakhir nanti..petang tu dah siap mandi,solat semua..Apa lagi.. tidooo..

Jam 4.45 petang.. baru aku bangun.. selesai solat asar dengan acap.. kami turun, ayah masa tu dah ada kat rumah.. Mak dan beberapa orang jiran terdekat duduk di luar rumah,mun dan nani ada juga.. aku dan acap nak ke padang telekom,ada acara main bolasepak padang petang ni..aku tak plan nak main pun,tengok je.. masa tu ayah bagi kami berdua guna motor besar dia.. motor apa ntah tapi amat besar la,macam motor polis gitu.. ayah kerja kastam kan.. biasa la motor stail polis macam tu.. acap nak bawak motor tu,aku duduk belakang je..kami pusing-pusing dulu kampung.. g rumah yuhu..jalan-jalan jap baru g padang..

sampai-sampai kat padang,beberapa orang je ada.. dah pukul 5 lebih dah.. Acara bermula lewat,jam 6.20 petang sebab orang kampung biasa main jam 6.30 petang.. aku dan acap tak tunggu lama,dalam jam 7 kami pulang.. keputusan akhir perlawanan tu yang aku dengar,UIA kalah lagi dengan team kampung kuala muda.. huhuhu..

Malam tu aku dan acap ke masjid.. selesai solat maghrib,ada tazkirah dari Dato’ Rizal Merican.. program dengan Dato’ Rizal salah satu kerjasama baktisiswa dengan alumni uiam..

.. tekun dengar tazkirah ..



.. dato' rizal merican..




Pengisian lebih kepada peranana generasi muda dalam menghadapi cabaran akan datang.. Persiapan diri, kepimpinan dan sebagainya..

Selesai solat isyak, semua peserta baksis berkumpul di OR.. ada la taaruf antara committee, post-mortem ( dislike this ), dan taklimat untuk esok hari..

Selepas selesai perjumpaan, daoh,mat yi, li, fadir, acap practice nasyid untuk persembahan malam kebudayaan.. aku masa tu tak dapat nak ikut practice sebab.. “prep n tech” kan..kene tolong setup khemah kat dataran untuk karnival esok.. aku ?.. masuk nasyid ?.. tak pernah-pernah menyanyi masuk nasyid.. hahaha..

Hari 2.. tamat..



10 comments:

firdaus said...

hahaha rindu la penang... kuala muda.. he2
mase senangrobik tu aku lambat gak samapai sana.. dalam 10 minit aku sampai tu... da abis da.. baru nak berjoget robik wakakaka

izwanyusof said...

lambat..

ala,dpt 10 mint kre ok r..

sometimes,better late than nothing..

=)

firdaus said...

haha betol betul.. he2 nice blog ko yer!! keep it up!!

izwanyusof said...

boleh la..ni dah brape kali tukar layouts..

aku tak leh bukak blog ko,profile not available..

ko bagi link terus r..

firdaus said...

owh aku pun naik gile gak dok cari layout.. last2 malas da nak tukar.. he2 aku amek jer yang 3 column coz senang nak taruk iklan menda2 hek2

http://theskynetdot.blogspot.com/

wes.. ko edit gamba pakai per??

izwanyusof said...

kalau ko jmpe sape2 yg layouts lawa,ko g tgk bawah sekali,mesti ada nama website dari mana layouts tu dia amik..

aku guna photoshop je..
ni pun blajr2 guna tutorial,amik tutorial dari lan..

yuhu terer gak,dia bkn ke lepak bilik korang 2 minggu ni?

firdaus said...

ha tu la he2 aku pun tengok ko nyer layout.. hajt nak tukar.. tapi malas lak he2

ha ah .. yuhu ada bilik matyie.. sibuk die ngan ys haha kena blaja gak neh adobe photoshop he2

izwanyusof said...

ko g ke ys tu ?

aku reg je utk free pass tapi cam tak jadi g kot..bajet tadak..hehe

firdaus said...

hek2 aku tak gi ys tu.. saje2 je join.. ko aktif ys eh>?? bape ringgit da terkumpul??

wes... cite skit pasal nuffnang yang ko letak tu>.. dapat bape da>?

izwanyusof said...

mane aku ada acc ys..
syart nuffnang boleh satu company ads je dlm blog..

still RM0.. haha..
takde org klik kot..
ko tlg klik r stiap kali dtg cni..huhu