11 May 2010

C/C++ programming -> HTML/Java Script





contoh paparan C++ dan HTML code

Salam.. kali ini bukan cerita tentang baktisiswa, aku ada lagi brape episod ntah nak post tapi hold dulu eh..iklan jap dengan post ini..

Khamis, 6 Mei 2010 sampai la ke hari ini 11 Mei 2010.. dah dekat seminggu aku mengadap laptop nak baik taraf laman blog kesatuan pelajar islam johor..klik untuk lihat..tapi blog ni tak siap sepenuhnya,cuma part penting-penting je aku dah setelkan..

kali ini aku pakai layouts yang agak sesuai untuk badan-badan formal.. tapi.. nak edit dia punye coding gile payah.. serius.. sebab coding untuk website menggunakan bahasa HTML, sedangkan yang aku pernah belajar hanya C dan C++

takde la nak cerita banyak-banyak tapi ada la benda-benda baru yang aku belajar..

PHOTOBUCKET
aku buat akaun kat photobucket sebab nak letak image yang aku design ke dalam laman blog..bukan macam image biasa sebab layouts tu ada part untuk slide show,jadi mengikut manual yang diberikan,kene ada satu direct link dari image hosting.. Hasilnya dapat juga aku buat slide kat front page tu..dua hari lepas ada prob sket yang memaksa aku upload template tu dua kali.. tension la weh !!.. sebab aku lupa nak delete code yang setting untuk width and height image tu.. papepun dah setel..

BUAT BANNER BLOG UNTUK DILETAK KE BLOG LAIN



yang ni aku baru je belajar kat website MTAStudio

kalau sesape nak buat banner blog,nak letak kat blog lain korang tengok la tutorial ni.. tapi kene pandai setup width dengan height supaya tak terlebih-lebih.. kalau jenis orang cincai pe da hal, tapi bagi aku yang cerewet ( perfectionist?.. bak kata orang tu ) memang tak bleh kalau benda serabai-serabai ni.. lagi skali image hosting diperlukan.. sign up je la photobucket tu,banyak kegunaan..

PAUTAN UNIVERSITI

aku tengok kat blog PEPIAS, camane la diorang buat logo universiti ni,klik je terus ke sana.. aku pun copy paste image tu satu-satu dengan link dia letak dalam satu folder.. ni pun makan masa,lama giler beb nak open satu-satu kat new tab.. peh !!.. pastu aku ingat nak guna add image widget kat function blogger tu,tapi bila letak satu-satu dengan url setiap universiti,ada jarak yang amat besar antara logo..takkan aku nak buat 21 logo ni macam tu..gile buruk.. puas duk pikir,dapat idea HTML/Java script.. aku upload dulu logo IPT tu kat photobucket,amik HTML code dia dan pastu sume kat widget..
ad masalah lagi,sebab bila aku tekan gambar tu,akan link ke photobucket..aku nak link ke IPT ..fikirkan penyelesaian..HTML code,mesti leh ubah coding nyer supaya dapat letak link yang kita nak..aku try satu-satu..akhirnya code yang link ke photobucket tu aku tukar ke link IPT tersebut..cantikkk!!.. setel..

tapi,logo tu sume kat sebelah kiri.. tak center r..( cerewet ).. tadi aku usha banner iluvislam jumpa ni,

iluvislam


aku tengok kat awal-awal ada “center”..akhir sekali ada "div/"
so,aku agak tu la open and close dia, aku try copy depan n blakag code tu dari banner iluvislam paste kat image IPT tadi.. hasilnya dah jadi ketengah.. hehehe..done beb!!..

LOGO DI SETIAP TAJUK..

aku tengok website PPIK, diorang ada logo kat setiap tajuk.. peh,camane tu.. aku tak pelik r sebab admin tu,student kuis.. memang terer bab-bab HTML coding ni, aku pernah tengok blog dia.. aku pun start pikir r cara dan trick tu.. bukak folder templates untuk blog kpij yang aku download ni,aku jumpe satu fail image..image tu sebijik macam dalam blog..aku search nama image tu kat html code,jumpe.. rupanya trick guna image hosting gak.. macam slide show tu.. aku pun,edit gambar asal,letak logo kpij, upload kat photobucket.. tukar link tadi.. then,done !!..

ANDA JUGA MUNGKIN MEMINATI

ni satu widget yang popular kat mane-mane blog sekarang.. tapi tak susah, korang g la website ni LINKWITHIN nanti ada manual sendiri.. senang..

cukuplah karutan ini,kesimpulannya tak sia-sia juga ilmu programming yang aku belajar ni.. menarik.. pengalaman baru.. walaupun html code tak pernah belajar tapi konsep tu ada la juga dari subjek C dan C++ programming.. kat mekatronik oranga cakap lagi banyak programming... aku tak tau la camane.. dah r sem depan sume nak bantai 3 jam kredit, ada satu tu 4 jam kredit.. mau meletop otak.. papepun cuti dulu.. cuti..cuti..cuti.. hahaha..

* kak balqis pesan sebelum balik dari muktamar kelmarin, “ izwan,cuti ni jaga makan eh”..
what!!.. terkesan sungguh ayat tu....

1736
11 Mei 2010
Rumahku..

6 comments:

-Umi- said...

Weh..pasni leh r ajar aku html...aku html ngan xml xkhatam lagi...haha...css pon sangkut...

izwanyusof said...

aku mane reti..ni pun buat ikut manual yg dibagi masa download templates tu.. tak pernah bukak buku pun ttg html..haha..

dulu berhajat nak blajar css,perl dgn html dgn bro amzari pas grade cfs,tapi tak menjadi..

fauziah hanum said...

xper..internet nie,belajar sendiri pun bleh..(ya ker??)
c/c++ xtau sangat pe function dia..dan setakat nie xberminat nak ambik tau,html??bleh la kot klu code basic n yd berkait dgn blog..xml..erm..xtau sgt

-Umi- said...

hehe..aku blaja dari mr GOOGLE jer...sbb tuh xkhatam2 agi...tapi kalo betul2 rajin html ngan xml 3 hari leh habis cm member aku, haha...

izwanyusof said...

to Dur :
internet utk sape yg minat godeh2 n explore leh r blajar sendiri,ada gak yg jens tak minat..
C / C++ lebih kpd program..input,process,output..cth system menu kat fast food..html/css lebh kat display rasenyer..
tapi mostly programming concept is the same,beza kat languange je..

to Umi :
google je eh?..buku tak try?..yg buku kuning tu..pe ntah yg ada tulis for dummies..

fauziah hanum said...

btui2...
hy yg ske godek2 jer..