20 August 2010

Alexa Rank : masih ada perubahan di blog ini



Salam..

Bagi blogger-blogger yang baru mahupun lama, alexa rank boleh dikatakan menjadi isu ‘HOT’ ditambah bila digandingkan dengan SEO ( search engine optimization ) dengan tujuan untuk mempopularkan blog tersebut. Itu definisi kasar atau idea ringkas yang aku tahu namun aku bukanlah pakar untuk membicarakan hal tersebut, aku pun banyak baca dari blog yang mempunyai pengetahuan yang lebih mendalam tentang Alexa dan SEO seperti blog INI.

Akhir-akhir ini memang aku tak punya kelapangan untuk menulis di blog, sebab musababnya telah diceritakan di 2 entri sebelum ini. Tetapi Alexa rank itu menarik perhatian aku. . .


Bila dah lama tak kemaskini blog, trafik aku turun dan aku ingatkan ranking alexa aku akan jatuh ( ranking semakin besar ) namun perkara sebaliknya pula terjadi. Walaupun sudah lama tidak mengemaskini blog, ranking tetap naik biarkan dengan jumlah yang sedikit. Bulan Jun dan Julai lepas ranking dalam 3 juta ++ tetapi sekarang dah 2.9 juta ++ (macam sama je, dekat-dekat dah dengan 3 juta.. hahaha ).

Tak kisah la lambat naik ranking pun asalkan ada la juga kenaikan biarkan masih jauh untuk menghampiri tahap popular ( mengejar populariti ?.. hehe )

Tips naik trafik ?

Dah banyak dah baca, itu ini begitu dan begini. Orang promote pun dah banyak. Terima kasih kepada mereka yang sedia memberi tunjuk ajar. Cuma nak mempraktikkan semua tips itu masih belum berkesempatan. Nak beli hosting sendiri pun rasa cam tak jadi lagi ni sebab perlu selesaikan beberapa urusan lain dulu.

Tetapi bila difikirkan balik, penting sangat ke Alexa Rank ?

*nota kecik : mungkin perlu luaskan skop idea penulisan, tetapi bila otak kusut tak ada idea nak menulis...

0342
20 Ogos 2010
Mahallah Uthman.

2 comments:

::Budak Degil:: said...

still xpahan lg pnggunaan Alexa ni lah..mule2 dah register,dh letak widget,dh install toolbar..

then nak kene buat ape lg?..
blh jd mentor sikit x?..hehe..

izwanyusof said...

to Stubborn Gurl :
tak payah buat ape2 pun..alexa tu check ranking blog atau website je..

info lanjut kat ariffshah.com..
dia ada wt satu slot tentg alexa,seo etc.