17 August 2009

Kembali.. Ke Zaman Kanak-kanak ??

Kembali ke zaman kanak-kanak.. bunyinya seperti kembali ke zaman lampau..
Logik ke??..

mane boleh kita berpatah balik ke zaman lalau !!..

namun hari ini aku dan rakan-rakan telah kembali ke zaman 10 tahun yang lalu..

haaa.. magik ker??..

pernah dengar tentang permainan ..

batu seremban..
datuk harimau..
cari cucu..
sepak raga..
pepsi cola...
teng-teng..
baling selipar..

korang sume tau yang ini permainan rakyat.. permainan rata-rata antara kita di zaman kanak-kanak dahulu..

sape yang tak pernah main, sah r budak bandar.. huhuhu.. peristiwa ini ada konklusi yang aku fikirkan sendiri tadi.. apa dia??.. di akhir cerita baru aku bagitau...

.. hadiah yang ditawarkan ..

semua permainan itu merupakan pertandingan yang dianjurkan oleh Economics Management Science Soceity IIUM ( EMSS).. yang sebenarnya aku tak rancang pun nak masuk..



semalam, ketika balik dari kelas tutorial yang cancel ( huh, penat menapak jauh-jauh sekali kelas cancel ).. aku dan malik lalu kat kuliah econs nak balik mahallah, nampak booth “ traditional games competition “.. ada r sorang akak tu jaga, malik dengan beriya-iya nak masuk tanya kat akak tu.. cerita punyer cerita.. call member nak cari sape yang nak masuk, last-last terdaftarlah kami untuk pertandingan ini..

aku.. ridhwan( wan c )... malik... suhail.. name group ABC 115.. maklumlah dulu sume sebilik, kat cni pun wat pape nak sesame jer..

Di Hari Kejadian..

kitorang datang paling lambat... sebabnye malam tadi layan game.. bese r.. baru pas pecah pale exam calculus malam tadi.. hehehe.. mase tu fuad pun datang, kene cukupkan korum 5 orang.. memang menjadi group paling bising ketika itu..

BATU SEREMBAN..

kenapa mesti seremban dapat name??.. aku pun tak tau..
cara main nyer ada 5 biji batu.. lemparkan ke atas permukaan rata.. ambil satu batu dan lambung ke atas, semasa batu yang pertama sedang di udara, cepat-cepat ambil lagi satu batu..
nak tau dengan lebih detail kepada sesape yang tak tau main, search je la kat internet eh..

keseluruhan untuk permainan ini kami dapt “ 0 “ markah sebab sume tak melepasi syarat untuk dapat markah.. ( tak reti main r tu )..

alahai.. kasihan..group laki ada dua jer, saingan kami dapat la 4 markah.. group perempuan ada brape ntah, confirm-confirm pompuan skor kat batu seremban nie kan..

jadi untuk keputusan pertama kami, tanpa memungut apa-apa markah.. tak per.. tengok permainan kedua..

DATUK HARIMAU...

..fikir strategi..

mengenang permainan ini, aku rasa aku pernah main waktu tadika dulu.. umur 6 tahun.. masa tu datang sekolah tak de ingat nak blajar.. nak jumpe kawan-kawan dan main jer..

permainan ini kene ada sorang jadi datuk harimau, bapa ayam dan anak-anak ayam..

datuk harimau berdiri sorang- sorang dengan arah berpaling dari melihat bapa ayam dan anak –anak ayam... bila bapa ayam tanya, “ pukul berapa datuk harimau??”.. kalau datuk harimau jawab pukul 12.. maka dia akan menerjah ke arah anak-anak ayam untuk dimakan..

group kami, hantar malik jadi datuk harimau.. sekali group lawan yang jadi bapa ayam besar seh badan.. huhuhu.. malik nie kecik jer, dalam masa yang diberi selama 5 minit..ndapat r sentuh-sentuh sikit jer anak-anak ayam group lawan..

bila tiba time kami jadi anak-anak ayam.. sekali datuk harimau tu terus terjah kitorang..dengan ganasnyer..aku mase tu pegang baju wan c supaya x terlepas ikatan dan macam pe dah kene tarik..saingan giler-giler r kan..namunn....

hmm, tak leh wat pe laa... kalah lagi... isk3 !!..

tamat yang kedua.. terus ke permainan ketiga..


NENEK KEBAYAN CARI CUCU..

betul ke tidak namanyer aku pun tak pasti.. pernah tengok cerita musang berjanggut, karya P.Ramlee?? .. masa si puspa main-main kat tepi pantai tersentuh putera nila utama.. camtu la permainan nyer..

kami gabung dua group untuk buat bulatan besar.. dan sorang dari pihak lawan duk tengah-tengah dengan mata diikat dengan kain..

tugas dia kene cari ahli-ahli group dia bawak ke tengah... bila yang sorang tu mula mencari, kami dalam bulatan bunyikan “ kurr..kurr “ supaya dia datang kat salah sorang yang dia nak tarik tadi..

yang aku tak leh tahan nyer, dia g ke tempat wan c, dia rasa bahagian perut jer terus tarik...
hahahaha.. dengan yakin dia tersalah amik ahli.. yang lain sume betul.. diorang dapat r markah penuh ditolak satu..

time kitorang plak, wan c jadi nenek kebayan.. dipendekkan cerita... sume ahli yang ditariknya betul..

kami dapat FULL MARK !!.. yeah3!!.. akhirnya....

terus ke permainan ke 4..

SEPAK RAGA ( SEPAK BOLA PING PONG )..

oleh kerana tak ada raga, pihak penganjur bagi kami bola ping pong.. untuk di timabang.. bukan timbang berat, timbang bola..

permainannye dalam bulatan, sorang mulakan timbang seberapa yang boleh dan kemudian pass kat member lain untuk ditimbang gak..

kali ini agak berjaya, dapat 183 timbangan.. memang lincah habis r timbang... bola spare kitorang amik banyak, bola lari jauh sket jer letak bola baru..

pihak lawan dapat kurang dari 100 timbangan.. yeah !!.. moral naik r .. hahaha... tapi tak tau group perempuan main apa kan.. ntah brapa markah diorang dapat..

PEPSI COLA ..

hah !!.. ni lagi satu kenangan aku.. popular giler permainan ni masa sekolah rendah.. masa tu aku dalam darjah 2 atau 3 gitu la.. kalau balik sekolah kasut kotor jer, main pepsi cola r nie.. lalu dimarah oleh emak di rumah.. keh3..

permainan dalam bulatan.. buat besar-besar.. sorang mula kiraan.. “ pepsi cola, one two jaga..( verse yang lengkap aku lupa ) “... bila habis ke, sape yang terkene kiraan terakhir akan pijak kaki orang sebelah dan orang sebelah kene ngelak.. kalau terkene.. OUT !! ..

masa kecik-kecik dulu best giler main.. kasut memang hitam legam r.. kalau hari ahad tu dah siap-siap kapur kasut ( putihkan kasut gune cecair pemutih ), hari isnin petang dah jadi kasut pengawas.. hehehe..

tapi tadi tak berapa terasa sangat bestnyer sebab ramai yang kurang paham dan lupa camane nak main.. termasuk aku.. tu yang terkeluar awal.. namun tetap seronok ...

kami menang lagi untuk kali ni..

TENG – TENG ..


yang nie pun agak popular mase kecik – kecik dulu..
main lompat-lompat dalam 6 petak yang berbentuk huruf “ t “ kecil..
nak terang kan aku tak reti sangat...


yang nie nak cerita pendek jer.. kami dapat “ 0 “ markah...
dah-dah.. beralih ke permainan seterusnya..

BALING SELIPAR..


hah !!.. nie memang mantap..dah memang penat giler r kan..
tengok episod UPIN IPIN masa diorang g solat tarawikh??.. bila diorng lempar selipar, kak ros ada sambut satu tu.. camtu la permainannyer..

3 selipar disusun secara menegak di tengah-tengah.. kitorang perlu baling dari jauh untuk meruntuhkan susunan selipar tu.. bila selipar tu runtuh jer, pihak lawan cepat-cepat amik selipar yang dibaling dan perlu serang ahli kitorang dengan selipar tu.. sebab kitorang kene susun balik selipar kat tengah-tengah tadi..

memang kalut ah.. berlari –lari aku nak acah-acah pihak lawan.. member lain gitu gak.. bila nak susun jer selipar tu ada je yang nak attack..

.. letih beb!! ..

dalam masa 5 minit kene naikkan selipar yang dah runtuh tu, kitorang berjaya buat dalam masa 4 min 50 saat.. dengan fuad masa tu dah terkene serangan..

nice !!..

REKA KOSTUM..

.. model group kami ..

haa.. ni tak termasuk dalam permainan tradisional sebab pihak penganjur tukar permainan.. lagipun dah tengahari time tu.. malik sebagai model, kene reka pakaian dari surat khabar.. pakaian tradisional..

mula r sume wat keje.. mereka cipta tanjak( ada ekor kat belakang, wat macam serban), baju, seluar baggy ( ala-ala 60 –an ), keris, dan lain – lain lagi.. masa diperuntukkan 15 minit..

memang berusaha keras r nak siapkan.. akhirnya menag lagi sebab pakaian kitorang complete dari pihak lawan...



OOOO... SOMM !!

sape yang tak tau permainan nie??.. rugi r.. permainan popular gak nie..
ada dua orang.. letak tangan kat belakang.. bila sebut oooosomm!!! jer, tangan buat simbol burung @ batu @ air.. bandingkan la secara logik sape menang sape kalah..

sengit masa tu !!..
kene buat 5 kali osom.. setiap sorang.. ada 5 orang ahli kumpulan.. round 1 diorang menang, round 2 kitorang menang, round 3 diorang menang lagi ( aku r yang kalah,5-4), round 4 kitorang menang dan penentunyer.. kami menang.. hehehe..

ada lagi permainan tapi malas r nak cerita.. permainan tak berapa tadisional sangat pun..

jadi berdasarkan daripada apa yang aku fikirkan tentang apa yang aku lalui ini, permainan tradisional ataupun permainan outdoor yang kita main time kecik-kecik dulu memang banyak kelebihan..

lihat saja permainan seperti baling selipar, acah galah, rounders, bola beracun, guli, gasing dan sebagainya.. semuanya memerlukan daya fizikal dan mental.. fizikal untuk kita menggerakkan permainan itu dengan lancar dan mental untuk kita menyusun strategi untuk menang..

lain pula di zaman teknologi kini, permainan maya menjadi pilihan.. aku juga tidak terkecuali..
waktu di awal sekolah menengah aku dah mengenali counter strike, need for speed, half life dan lain-lain.. permainan yang hanya duduk di hadapan komputer dan menggunakan mental sahaja untuk mengawal permainan.. kalau ada pun fizikal, tang jari je r duk kawal keyboard..

seronok sebenarnya permainan dulu-dulu nie.. nampak cam bodoh jer duk kotor-kotor, lari-lari dan semuanya tapi kelebihannya kita mengenali ramai kawan dan ada semangat berpasukan..

dunia teknologi kian membangun dengan begitu pantas.. belum pun windows vista stabil di pasaran dah keluar windows 7.. ketika orang masih menganggap RAM DDR 2 the latest one, tapi DDR 3 dah lama wujud.. Kaspersky 2009 masih di pasaran dah keluar Kaspersky 2010..cmane tu.. pesatnya teknologi tak dapat dinafikan..

namun nilai klasik yang ada pada permainan dulu-dulu nie aku rasa tiada bandingan.. kerana aku pernah merasainya.. Cuma kanak-kanak generasi baru kini lebih nampak dunia maya dari dunia nyata.. duduk dirumah masing-masing bermain playstation, dan padang permainan kian sepi..

dan aku merasakan.. permainan tradisional kita ini patut dipertahankan.. itu lambang keunikan kita di Malaysia..

yeah !! koleksi hadiah !!

12.41 tengah malam...
15 Ogos 2009
mahallah uthman, UIAM..


4 comments:

innii said...

mesti mase main teng2 cover je ko lompat kan..?keh3..

p/s : bkn ke ko mmg cm kanak2?kui3

izwanyusof said...

TO INNI :

ada rahsia disebalik gmbr teng-teng tu..

yela.. aku kan muda lagi.. kah3..

innii said...

mude la sgt!!gunekan waktu belasan tawun ni sebaiknye k..tgal bape hr jer lg..hahahahahaha...

izwanyusof said...

TO INNI :

beberapa hari lagi..
bukan beberapa jam lagi..hehe