11 November 2010

HOMESICK ?

...picture by Enileec[at]deviantart...

Perkataan HOMESICK pertama kali aku dengar masa aku mula-mula masuk pusat asasi. Aku masa tu seorang bekas pelajar sekolah harian, duduk luar bandar, mana reti bahasa-bahasa advance macam ni. Bila merantau ke tempat orang baru aku rasa pemikiran lebih terbuka dengan dunia luar.

Selalu aku dengar mereka yang sebut homesick ni perempuan. Huh, bila aku tau makna homesick tu apa, memang aku kutuk je la kerjanya.. Sorry !.. Hahaha..



Homesick ni bukan bermaksud rumah sakit. Kalau rumah sakit tu kat Indonesia sebab hospital dipanggil rumah sakit. Homesick ni bermaksud RINDU. Nak senang faham, rindu kat rumah sendiri la. Itu yang aku rasa sesuai dan padan. Fenomena homesick ni memang akan terjadi bila seseorang itu merantau jauh dari kampung halaman. Tak kira lah dari Johor ke Kuala Lumpur mahupun ke luar negara, pasti akan ada rasa rindu kat kampung halaman.

... dalam perjalanan pulang ke Johor ...

Tapi bila difikir-fikir, tak logik la kalau tak rindu kat kampung halaman kan. Homesick itu normal. Mana tidaknya, sejak dari kecil kita tinggal di tempat yang menjadi permainan kita seharian, kat situ la tempat permulaan macam-macam perkara dalam hidup dan paling utama di situ ada keluarga kekasih hati kita. Kira suasana itu sudah sebati dalam diri dan kita sukakan suasana itu. Tiba-tiba je satu hari kena masuk ke satu suasana baru, jumpa orang – orang baru dan cara hidup yang baru. Masa tu lah homesick datang melanda. Hebat fenomena homesick ni aku tengok pada sesetengah orang sampai aku sendiri pun tak faham..

Aku terfikir tentang ni masa kat dalam bas petang tadi, on the way nak balik bercuti ni sebenarnya. Satu kelebihan homesick ni aku rasa ia membuatkan seseorang itu tidak akan lupakan asal-usulnya, dari mana dia datang dan paling penting ibu bapanya. Merantau jauh manapun dia tidak akan lupa siapa dia. Kadang – kadang tu bila dah selesa dengan kehidupan baru, langsung dilupakan asal-usul dan akibatnya bertahun-tahun tidak pulang ke kampung. Mungkin la nampak macam pengaruh filem ayat aku ni tetapi filem-filem dan segala drama melayu yang berkisahkan lupa daratan ni semua realiti.



... Mahallah Uthman, hostel aku ...

Dulu, masa aku study kat petaling jaya aku tak selalu balik rumah. Tak tau macamana nak balik tu satu hal dan kedua nak kena dapatkan tandatangan fellow tu pun satu hal. Malas betul ! Dah duduk gombak ni, pun tak selalu juga dapat balik walaupun dah bebas daripada mintak cop fellow. Lagi-lagi semester ni sebab setiap minggu ada program,kalau tidak pun assignment banyak. Kat gombak ni kalau balik rumah pun sebulan sekali tapi biasanya jarang aku balik sebulan sekali, takpun masa cuti raya aidilfitri hari tu dan kalau ada hal-hal kecemasan je baru aku balik rumah. Kadang-kadang tu rindu gak kat rumah. Homesick ke?.. hahaha..

Tu la pandangan aku sikit pasal homesick ni. Kalau nak selalu balik rumah je pun tak sesuai gak. Duit banyak habis tu satu ( kalau ada orang sponsor tak pe ), kedua nanti banyak kerja tak dapat disiapkan. Dah balik rumah, memang confirm punyalah takkan buat assignment. Aku pengalaman 3 tahun bawak buku balik rumah tak pernah disentuhnya buku tu. Kalau sentuh tu memang salah satu keajaiban dunia lah kot. Hehe..

Akhir sekali, aku secara rasmi telah bercuti selama sebulan. Kasi rilek dulu otak, cuti kali ni aku nak mencari ‘sesuatu’....

*nota kecik : seronok makan nasi kat rumah, nasi tambah tak kena bayar 50 sen.

9 comments:

Fazril said...

mbe baru dok jauh dengan family tu sb homesick..hehe

Anonymous said...

saye homesick jgk. brani ke nk kutuk? hehehe :P

izwanyusof said...

to AJ : tapi ada yg dah lame duk jauh pn gitu gak.. hehe

to Tanpa Nama : siapakah ini?..

MAZA AMFOTERIK said...

sebuln nnti mst rndu kt nasi lemak tambah 50 sen...huhu

izwanyusof said...

to Maza : hahaha.. like it.. sem depan aku nak g sungai pusu pnyer.. sem ni tak jejak langsung kot ke sane..

dorayaki said...

nie ker tajuknyer?

biarkan?????

homesick plak..

nota kaki:akhirnya dpt jugak dorayaki makan dorayaki..perisa cokelatn peanut..boehlah tahan rasanya..

izwanyusof said...

dorayaki tak balik rumah lagi ke?..kasihann.. haha

dorayaki said...

ceh...

dorayaki tak dapat nak tinggalkan u dia..
hati sudah terpaut..

izwanyusof said...

hahaha.. malas nak kata lebih lagi..