01 June 2009

Catatan 30 Mei 09 : Pesta Buku Johor 2009 dan aku …

Baru-baru nie aku ada terbaca satu iklan “ PESTA BUKU JOHOR 2009 “ bertempat di Danga City Mall yang diadakan selama seminggu .. lama juga aku berfikir untuk pergi atau tidak, dan akhirnya aku mengambil keputusan untuk pergi.. pesta buku kat pwtc hari tu tak dapat nak datang, dapat tengok yang nie pun ok la..

Sesuatu yang pelik bile dengar aku ke pesta buku .. “ sejak bila ko g pesta buku nie. Biar tol.. hahaha “, respon muazan yang sekarang kat uia gombak.. aku pun rasa aku pelik gak..hahaha.. tapi adalah kenapa aku nak g..

Kronologi ku :

9.45 pagi :
Aku menaiki bas di hadapan rumah dengan tambang RM 8.20. dan naik dah tambang, dulu RM 5.60..naik tambang tapi bas buruk gak.. nie lagi la dah nak naikkan tambang lagi.. duk naik je la tambang tiap tahun tapi servis tetap zaman batu punye.. kenapa aku mengutuk sebegini??..tunggu latar masa pada waktu petang….

Dalam perjalanan cuaca hujan lebat dari bermula dari kulaijaya hingga ke larkin .. sejuk beku gak aku… untuk tambahan, aku pergi sorang jer dan ini kali pertama ke Danga City Mall naik bas dan aku tak tahu jalan.. pakai redah jer..ini lah aku, suka jalan sorang-sorang walaupun tak tahu tempat.. kat KL aku biasa wat camnie.. hehehe.. nak naik van ayah tak bagi atas sebab tayar dah botak..

10.50 pagi :
Seperti yang dijangka, setelah 2 jam aku tiba di Terminal Bas Larkin . Aku pusing-pusing dengan muka selamba nak cari bas ke danga city mall. Dalam 10 minit, aku nampak bas MAJU dan tertera “ Danga City Mall – Pasir Gudang”.. sementara tunggu bas tu gerak aku pun berdiri berhampiran bas.. Tiba –tiba ….. aku terdengar bunyi syiling.. aku pusing-pusing skali kat depan aku ada sorang budak pompuan kecik tengah pegang tabung.. elok je pakaian, dia tak cakap pape pun cuma pegang tabung tu depan aku.. “ aik, ni nak mintak derma ke apa ni”,bisik aku dalam hati.. aku pun bagi la 20sen dalam poket… aku syak wasangka sket budak-budak mintak derma style gini.. dalam paleotak aku terbayang filem “Slumdog Millionaire” yang memaparkan babak kanak-kanak dibela tetapi disuruh meminta sedekah di Bandar Mumbai.. Hmm, budak tu baju, seluar , tudung sume ok tapi kenapa wat camtu??...aku malas nak fikir sangat dan melihat sahaja dia pergi ke tempat lain.. aku menaiki bas.. dengan tambang RM 1.30..

11.10 pagi :
Aku sampai kat danga mall, ingatkan dekat dengan danga bay sebab plan-plan nak tengok jom heboh jap tapi jauh plak..
Aku pun terus ke tempat karnival yang sebesar dewan sekolah menengah tapaknya.. macam-macam orang nak iklankan aku itu ini.. orang lain tak plak.. ada yang nak suruh amik prepaid celcom dengan kadar UPAX tapi aku cakap aku dah ada upax dia diam.. bagus.. tak payah nak dengar dia celoteh.. aku tak suka “privacy” nak tengok-tengok buku terganggu… tapi ada gak yang ganngu nanti.. hmm.. kejap je lagi..

DIGANGGU ..
Sedang jalan-jalan aku dihampiri urusetia LINGUAPHONE.. so, korang agak-agak la ea.. dengar ceramah jap.. tapi memang aku tak nafikan bahasa inggeris penting lagi-lagi UIAM yang sume nak English.. dengan harga RM 1988 macam tu mane mampu aku nak beli.. jurujual tu perempuan dalam umur 27 agaknya..telo percakapan dari utara begitu pekat ketika mempromosikan set linguaphone depan aku… aku dengar je la lagi pun dia tak macam memaksa sangat.. akhir sekali aku beritahu kalau aku minat aku bagi jawapan balas.. dia pun ok.. dalam 20 minit gak aku duduk dengar tu..

Aku jalan depan sikit jumpe lagi orang linguaphone.. lelaki plak.. dia tanya aku dah dengar pasal nie ke belum.. aku dan cakap aku dah dengar kat booth belakang dan dah dapat kad pun.. tapi dia duk tanya brape harga la ape la.. ape r.. dah tentu korang same syarikat tak kan harga lain.. aku cuma cakap dalam hati je camtu.. aku cakap tak pe banyak kali baru dia lepaskan.. bosan aku..
Dan bila aku terus sikit nak pusing melihat pameran di belakang, aku didatangi lagi dengan sorang mamat linguaphone India badan beso.. duk tanya gak ape masalah tak nak beli.. bayaran mahal ke??..bayangkan bayaran rm3 sehari tak nak ker??.. rugi tak beli, English penting..bla..bla..bla.. geram jer aku dibuatnya.. aku dah cakap dah tadi dah dengar tak paham tol orang nie.. senang jer.. aku wat muka serius macam tak puas hati sikit.. mamat tu pun cakap “ok la, tak pe”… hahahaha.. senang hati aku.. ni la yang aku maksudkan menggangu “privacy”..

Aku berjalan lagi melalui kedai buku MOY Publication.. tetibe tak perasan aku kat depan kedai linguaphone lagi.. Arghh !!.. datang lagi sorang laki dengan sorang pompuan.. dia tanya macam yang aku kene tadi tapi kali nie seboleh-boleh nak suruh aku dengar promo dia.. buat ape aku nak dengar benda yang sama kan ??.. buang masa sebab bukan aku nak beli pun.. bila dia g je tempat dia dan yakin aku akan ikut dia.. aku pun blah g tempat lain.. lantak r dia.. baik aku cabut cepat-cepat… hahahahaha… mase tu aku dah geram giler.. aku rase cukup terganggu.. dan aku buat keputusan tengok booth linguaphone lagi aku lari.. hehehe..

MENCARI BUKU ..

Cukuplah dengan gangguan aku dapat mencari buku dengan aman.. tiba di satu booth aku diiklankan dengan buku AT-TAKWA karangan ADEYSHAM NOR .. buku tentang motivasi yang berciri islamik juga.. harga asal RM 22.80 tapi ditawarkan kat aku RM 10.. aku ntah kenapa terus membelinya.. selalu aku adalah insan yang cerewet.. cerewet??..jap lagi time beli novel.. buku tu sekarang aku belum baca lagi.. tapi aku dibaca juga la.. mengisahkan permasalahan remaja dan mengapa sesetengah orang berjaya mencapai cita-cita mereka ..

Aku ke kedai lain.. buku kali nie dah lama aku cari.. aku rasa kalau member-member nampak aku beli buku nie memang sah akan cakap aku pelik …
AKU TERIMA NIKAHNYA… hahaha.. tau kan sape pegarang… ust. Hasrizal ..buku nie dah lama kawan promo..Encik Penulis yang promo kat aku dulu mase kat cfs tapi aku segan sket nak beli.. hehe.. ntah pape.. tapi aku beli r gak nak tahu pe kandungannya..

Ketiga.. novel.. buat aku menjadi cerewet…

MIKHAIL – Ramlee Awang Mursyid

RONA-RONA CINTA DAMASCUS – Shiela Wani

LASYKAR PELANGI - Andre Hirata ..

Tiga-tiga novel nie aku memang nak baca.. Mikhail, sume orang tau pengarangnya memang mantap kalau buat crite thriller.. seram dia memang rasa.. Rona-rona cinta Damascus kisah Manal Husna yang belajar di Syria.. dugaan dan tekanan dari US semasa belajar.. percintaan pilihan orang tua dan lain-lain..novel nie pengalaman penulis tu sendiri.. Lasykar Pelangi..kisah benar pelajar-pelajar sekolah rendah muhammadiyyah di pulau belitong, Indonesia.. 11 orang pelajar yang bersemangat untuk mengubah tradisi masyarakat kampung di sana yang dahulunya tidak mementingkan ilmu tetapi mereka berusaha dalam mendalami ilmu..

Akhirnya .. aku memilih LASYKAR PELANGI.. sebab genre nie aku tak pernah baca… kalau ramlee awing murshid aku dah baca bagaikan puteri, cinta sang ratu, bagaikan puteri dan ungu karmila.. novel islamik gitu aku dan baca ayat-ayat cinta.. genre macam lasykar pelangi nie aku lum baca lagi.. lagipun ada filemnya.. try cari kat youtube..

2.00 petang :
Aku keluar dari tapak karnival untuk pulang tapi aku tak tau nak amik bas mane !!!..
Puas aku fikir tapi aku g solat dulu di aras 4.. selepas itu aku berjalan menaiki flyover untuk mencari bas tapi gagal.. aku tak jumpe tempat menunggu bas.. bila tahan bas, tak mau brenti.. mase tu aku masih berfikir macamane nak balik.. aku mesej-mesej Hakem, classmate aku mase skolah.. dia nak g City Square.. dan aku ambil keputusan untuk ke CS .. aku berjalan kira-kira 300meter dari Danga Mall.. tak jumpe gak bas…aku berjalan lagi dan ada teksi di belakang.. mujurlah.. “ cik, g CS ye”.. lega hati aku.. aku nak jumpe hakem jap kat CS nanti..

2.45 petang :
Aku berjalan jalan di sekitar CS dan kotaraya.. bukan KL je ada kotaraya .. hmm, aku macam blur sket sebab tak pernah sampai sini walaupun 18 tahun duduk Johor.. “ tempat sendiri tak tau, kat KL aku tau.. peliknyer aku”, hati berbicara.. memang sesak la kat situ.. tambah pula orang ramai cari bas untuk ke Jom Heboh.. aku berjumpe hakem dalam 20 minit.. bertanya khabar dan cerita-cerita tadi.. sekitar jam 3.40 petang kami mengakhiri pertemuan.. aku mencari bas ke Larkin..

4.10 petang :
aku menaiki bas City Link untuk balik ke simpang renggam.. lama tol nak tunggu bas nie jalan.. sambil – sambil tu aku belek-belek buku tadi.. baca la dulu aku terima nikahnya.. bas pun gerak..
aku menutup buku selang 15 minit selepas bas bergerak dan aku melihat ke luar.. aku ternampak plaza angsana dan tiba-tiba.. gelap.. aku tak nampak apa –apa lagi..
tertido daa.. ngantuk.. hehehe..

5.30 petang :
Badan terasa panas dan keadaan tak selesa tu buat aku terjaga dari tidur… aku perhatikan bas berhenti .. setelah agak lama aku pergi bertanya.. rupanya bas rosak.. aduhai.. masa tu lokasi kat kulaijaya.. hmm, nie la yang aku maksudkan.. tambang nak naik sepanjang masa.. alasan macam-macam diberikan.. kos penyelenggaraan meningkat, minyak.. namum mutu pengangkutan awam kat Malaysia korang tengok sendiri la cmane.. akhirnya ada bas ganti selepas 15 minit dan aku terus pulang ke rumah..

Penat .. gembira .. letih.. tapi satu hari yang berlalu tu macam-macam yang aku jumpe seperti yang aku kisahkan di sini.. puashati juga la dapat beli buku tersebut, dan akan aku habiskan masa dengan membacanya… walaupun keletihan berjalan dan sesat, namum haruman One Drop Perfume Potion masih lagi segar dan harum di bajuku… hahahahaha..

Sekian..
11.13..
1 Jun 2009
Rumahku…

7 comments:

anti-linguaphone said...

wah3..kaki buku gak ko ye wan..dh smpai jb r dy..kui3..tahniah2..weh,linguaphone 2 mmg serabut kot..dulu ade skali kat cfs..aih..xtau la apo nak dikato..pas ni same2 kite boikot linguaphone!!!!!!!!!!!

Rafi Samian said...

~ada iklan dihujung cerita~
tp klo aku..ku beli rona2 damascus coz laskar plgi de kt web le donlod n ku pon xabes bce..kebosanan!!

izwanyusof said...

TO ANTI-LINGUAPHONE :

aku baru jer nak rajin baca buku nie.. tengok buku gak r.. tapi maza yakni x pernah baca lagi..huhuhu..

alaa, pgrm tu ok cume jurujual dia jer x pham bhasa melayu..kne speaking english gaknyer..

sabo je r aku hri tu..

TO REFF :

saje wat iklan..hehe..
laskar pelangi yg movie aku dah hbes tgk tpi jalan crite dia x clear mcm dlm novel n trgantung..

novel sdikit bosan sebab dia byk crite tg fakta dan sjarah tpi kre ok la tmbah2 pngetahuan..

ingat ada mse nak beli rona-rona cinta damascus n mikhail..tggu pket rangsangan ekonomi keempat msuk dlm poket dlu..hehehe..

fauziah hanum said...

wah tahniah2..kerna beli buku aku terima nikahnya..
ada paper ker??

mikhail tu best try ar baca..

top up kan minda dengan membaca~~

izwanyusof said...

TO DURAKHYAR :

wahh, asal beli bku nikah tu jer ada pape.. nie la rmja2 kite.. hahahaha..

mane da pape, sje bce.. jgn timbulkan kontroverisisi..hehehe..

mikhail nnti r tme dah g gombak, tggu pakej ekonomi dlu..hahaha..
hri tu jer msuk tmbang2 sume dah mkan dekat RM80.. tu pun x g makan kat kedai..

anti-linguaphone said...

ohoi~kontroversi aku terima nikahnyer ni..cerita hangat!!

weh,pe2 hal pun aku tetap ANTI-LINGUAPHONE!!huhu~

p/s:ade kmungkinan pas ni aku wat persatuan anti-linguaphone..x pn paling cikai wat blog..wahhh..

izwanyusof said...

TO ANTI-LINGUAPHONE :

oit2.. saje jer nak wat crite hot.. aku singkirkan ko dari blog aku karang.. kah3..

ko wat blog anti-linguaphone, nanti kne saman aku tak tau..hehe